Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.03.2012 10:20 - Капитализъм, свободен пазар и други глупости
Автор: alexalexalex Категория: Политика   
Прочетен: 12845 Коментари: 51 Гласове:
8

Последна промяна: 17.03.2012 10:49

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 Събота сутрин - прекрасно време за малко икономически размисли.
Още повече, че тази седмица (отминаващата) беше "Алеле, майко", ама карай да върви, това е блус :)
Да не се отплесваме де, а да караме по същество.
Както сте забелязали (поне редовните ми читатели), от време на време влизаме в едни спорове с моя приятел Митко Кризата по отношение на опозицията "капитализъм- социализъм" , като Митака громи като същиски Ленин гадните чорбаджии -изедници, а аз (доколкото мога) опонирам.

Тези дни се замислих, че имаме сбъркан понятиен апарат : той обяснява социализма само през "добрата" планова икономика, а аз капитализма - през свободния пазар.
Въпреки че слагам постинга в темата "политика" няма да намесвам политически неща - за тях ще спорим с Кушел :)

Та за икономиката : ако нещо може да определи социалистическата икономика , то думичката е "недоимък". Винаги и навясякъде , където е господствала планова икономика от социалистически тип недоимъкът е цар и господар. Всеки среднограмотен може да види, че при идването на социализъм (без изключение) изчезват безброй стоки - кои от първа необходимост, кои - не чак толкова.
Най-лесния пример (сега) са Куба и Венецуела - в Куба (все още) хлябът е с купони, по 300 грама на човек дневно, а Венецуела (едина от най-богатите на енергийни ресурси страни в света) - имат проблем с тока, че даже Уго Чавес им спусна препоръка да се къпят по-рядко и не повече от 3 минути :)

Тук можем да вметнем, че другарят Маркс хич не е обичал да се къпе (по спомени на съвременници), понамирисвал е и почти през цялото време е страдал от цирей (поради нечистоплъност). Така че Чавес си е убеден маркист, не само по идеология, а и по некъпане :)

Откъде, мамка му и прасе, се появавя този недоимък при плановата икономика? Нормалната логика казва, че ако планираш добре баш този проблем не може да се появи.
Да, ама се появява.

Липсата на свободен пазар , на конкуренция води до недоимъци. Ей това соцактивистите не могат да го схванат. Колкото и добре да планираш - по времето на социализма нещата се скапват от самосебе си - чакане за върха на социалистическото изкуство "Лада 1500" - 15-20 години, за цветен телевизор - поне седмица спане пред най-големия МОЛ тогава (ЦУМ), изчезването например на тоалетната хартия за месеци от магазините, шоколадът като мана небесна (заместен от соеви блокчета), джинсите (дето им викаме "дънки") като връх на газърията (независимо, че завод "8-ми март" произвеждаше чудесни джинсови платове)... сигурно могат да се дадат хиляди примери.

Свободният пазар се саморегулира. И не търпи празно. Не казвам, че е панацея - и той си има безброй кусури - еле като се появят частните монополисти става страшно.
Но въпреки това се саморегулира и прави живота, ако не по-лесен, то поне малко по-добър.

Това, което все още липсва на капиталистическия пазар е регулацията на финансовия такъв. От това и ни тресна кризата, поне 50 % от нея дойде от безбройните и екзотични дериватни истументи. Останалите 50 % са различни навсякъде - при Гърция , например, виж в предишния постиг, от масовите кражби и измами на държавно ниво.
В последните 20 години парите започнаха да произвеждат пари ( в чистия им вид), което е невъзможно само по себе си. Без стоката (от универсалното уравнение на некъпещия се Маркс) нещата излизат от контрол. По лош начин.
Хубавото е, че отново пазарът ще се саморегулира и тази простотия ще отмине. Ще научим и този урок, само социалистите не се учат от грешките си.

Пиша всички тези неща, защото напоследък гледам, че държавата ни се пълни със соцносталгия , даже и от хора, които не помят социализма :)
Няма такъв филм - държавна регулация на масовия пазар. Където се появи това - и недоимъка влиза с бясна сила. Защото не можеш да регулираш индивидуалното.
За апологетите на тази идеология нямаше отделни хора, а само трудови армии (виж в Енгелс за повече информация). Ама отделния човек не е армия и освен това някак неясно остана кой ще е генерал, кой капитан и кой - редник. :)

И когато започват да се смесват поятия - и те ти , булка, Спасов ден - лошия капитализъм и добрия социализъм.
Глупости на търкалета. Подозирам, че повечето пишман-икономисти дрънкат тези глупости от простотия, защото иначе би трябвало да са платени драскачи, което е още по-тъпо.

п.с. Мило бе, много ми липсваш.



Гласувай:
11



1. krizata - Не крия, че си страхотен писател ...
17.03.2012 11:04
Не крия, че си страхотен писател (сигурно си чел романите на приятеля ми Фъртунов и си се учил от тях), но за икономист хич не ставаш! Въпреки, че никога не е късно...
Страстна среща с любимата ти желая!
цитирай
2. alexalexalex - Митко
17.03.2012 11:10
Другарят Фъртунов не ми е писател (по моите критерии).
Да се уча от него е все едно сляп да ме учи да рисувам, да ме прощаваш :)))

Относно икоомиката - в блога се опитвам да пиша популярно, защото не всеки е длъжен да разбира от икоомика.

Много ще ми е забавно да поспорим с цифри, а не с лозунги. Ей така, за спорта. Може и ти да понаучиш нещо от мен :)))

Избирай тема и да започваме - но нека наистина да е без политика - само статистика. Защото през политика ще те разпилея :)))

Давай да сравяваме Беларус (според теб държава номер 1) и нашата си България (с все кризата, дето ни тресе).

Що ли си мисля, че в този спор не искаш да влезеш :)))))
цитирай
3. krizata - Другарят Фъртунов не ми е писател ...
17.03.2012 11:19
alexalexalex написа:
Другарят Фъртунов не ми е писател (по моите критерии).
Да се уча от него е все едно сляп да ме учи да рисувам, да ме прощаваш :)))

Относно икоомиката - в блога се опитвам да пиша популярно, защото не всеки е длъжен да разбира от икоомика.

Много ще ми е забавно да поспорим с цифри, а не с лозунги. Ей така, за спорта. Може и ти да понаучиш нещо от мен :)))

Избирай тема и да започваме - но нека наистина да е без политика - само статистика. Защото през политика ще те разпилея :)))

Давай да сравяваме Беларус (според теб държава номер 1) и нашата си България (с все кризата, дето ни тресе).

Що ли си мисля, че в този спор не искаш да влезеш :)))))



Ти все се фукаш, че имаш много работа, а все висиш на компа! Де да имах твоето време! А и ако си чел блога ми, а не само да го псуваш, отдавна щяха да ти станат ясни много неща! С уважение!
цитирай
4. alexalexalex - Митко
17.03.2012 11:29
колкото и да ми е тъжно - не вися все на компа.
и не псувам нито блога ти, нито теб.

опитвам се да поспорим, ама явно нямаш аргументи и бягаш :)))

Не се натискай да имаш моето време, че за разлика от теб бачкам по 12 часа :)))

поздрави
цитирай
5. karaiany - Мда, много хубав пост, Алекс! И м...
17.03.2012 14:43
Мда , много хубав пост, Алекс! И много навременен ! :)))
Щото май социализъма се връща...е , поне в блог бегето...
Помня го "недоимъка " , особено на тоалетната хартия...:))) ама си имаше и добрата страна...
Аз например предпочитах да ползвам "Работноческо дело " - 2 стотинки ...На всяка страница "Тато -туй , Тато -онуй "...та и аз такуи. Обичах да лепя нишани по голото теме на Тато , Ленин и други "другари ".
(Това беше масовата българска Пасивна cъпротива :)))))Тук се смях на глас ,но после ми стнана тъжно , защото баща ми Активно се съпротивяваше и много изстрада поради това ! )
Та така...всичките бяха много усмихнати и често се целуваха. Поне в това нямаше недоимък - целуваха се де - не е като да не се....:)))
цитирай
6. анонимен - Кога нашляпа три поста, бе! Не съм видял!
17.03.2012 16:42
:-))))) Аз си държа на думата и ни съм влизал ни съм чел. И после ще прегледам статистиката..
Е да, ама нямам спор с тебе в случая. Даже си мисля, че прилагането на някои социалистически хватки /без планирането. Толкоз смелост не им стигна/, ги доведе до кризата. Ерго, соца не го бива и частично приложим.
цитирай
7. venziko - Да Alex
17.03.2012 17:08
На теория и на практика социализма е по добър от капитализма. Просто досега социализма е погрешно развиван.
цитирай
8. alexalexalex - 5. karaiany
17.03.2012 17:16
да ти кажа, това социалистическите "мислители" са досади като конски мухи.
хич в спор не искат да влизат, а само заклинания и шашми :)))
цитирай
9. alexalexalex - катана
17.03.2012 17:17
никак не може да се спори с чистата и свята истина :)
цитирай
10. alexalexalex - 7. venziko
17.03.2012 17:22
към такива леви "дихатели" като теб винаги имам само един въпрос, на които очаквам да получа някога смислен отговор.
та ето го и въпроса:

Имаш най-добрата готварска рецепта в света, за най-вкусото ядене. Ама който и да го сготви - все е болумач, та не се трае.
ТАКАААА - Ако социализмът (комунизмът или както и да се нарича тази идиотия) е толкова умна и добра - ЗАЩО ВИНАГИ СЕ ПРОВАЛЯШЕ И ОТ НЕЯ БЯГАХА НАЙ-УМНИТЕ И НАЙ-КАДЪРНИТЕ?
Защо където дойде социализъм и хлябът изчезва?
От Съветска Русия, до Куба - няма хляб, а има купони, празни магазини и опашки?

ВЪПРОСЪТ : АКО ВСИЧКИ ГОТВАЧИ СА СКАПАНИ - ОТ ЛЕНИН ДО УГО ЧАВЕС - НЕ Е ЛИ ВРЕМЕ ДА СЕ ЗАМИСЛИШ, ЧЕ РЕЦЕПТАТА МОЖЕ ДА Е КАЛПАВА?


Докато не отговориш на този въпрос - не те приемам сериозно, честно.

поздрави
цитирай
11. karaiany - да ти кажа, това социалистическите ...
17.03.2012 17:48
alexalexalex написа:
да ти кажа, това социалистическите "мислители" са досади като конски мухи.
хич в спор не искат да влизат, а само заклинания и шашми :)))


Кво да ти кажа ?
Мухи без глави ,водени от брадати шамани ! :)))
Шаманството им беше много просто ( като за прости хора )- биеха с дебели тояги ..:))))Това бяха най - "здравите " им аргументи . Като чета твоя приятел Венци , имам чувството , че е дошъл от най- далечното и мрачно минало , за да ни припомни "мъдростите " на Тато и сие . Той ми звучи като клонинг на Кушу и не вярвам да го взимате на сериозно. :)
цитирай
12. анонимен - На Венцико ще му задам един въпрос, който задавам на куп соцеалисти
17.03.2012 18:03
Де я грешката на дяда ви Маркс? Тя, да е само една, с мед да го мажеш. Ама една от основните. Алекс, ти си плагиат , долен, мръсен /щото съм по-стар от тебе и по тази причина, кулинарната постановка си е моя/ :-)))) Значи, Венцико, знаеш постановката за труда при маркс. Който я вдене, побелява, ама той разбил труда на кванти. Порцийки елементарен труд. И от там извел стойност, себестойност, експлоатация и какво ли още не.
Имаш ли жена? Ако имаш и не можеш да готвиш /като мене/, купуваш продукти за 2 торти. Започвате да ги правите с жена ти. Крайния продукт ще е торта /поне едната/. Би трябвало да сте изразходвали еднакво количество труд. Надали, за твоята /или моята торта/ ще е изразходван повече труд. Примерно ще търся рецепта половин ден, няма да знам кое, къде е и прочее разходи на труд. На финала се появяват 2 продукта /овеществен труд/. А познай коя торта ще похапнат приятелите ти. За твоята/моята/ торта ще ни бият. Освен това ще е и по скъпа. Повече труд сме вложили.
Така, при капитализма, ти гориш /фалираш/ и жена ти прави торти и продава.
При соца, тепаш жената и оставяш на пазара с твоята торта. И сега, кофти. не я щат твоята торта и туй то. Значи, не правиш всеки ден торти, а три пъти седмично. Тогава, щат не щат, взимат твоята торта, а ти се криеш, да не те спипат. Е да, освен, че е калпава е и скъпа. За това взимат от жена ти 2 лева /тя е пратена да бере чушки/ и ти ги дават на тебе, за да продаваш тортата си на народни цени.
Общо взето, това е соца.
цитирай
13. alexalexalex - 11. karaiany
17.03.2012 18:04
Венци е стар комуняга, дето е загубил облагите от татко си, активен борец, и сега реве като вдовица за по-права краставица (например и защото се римува) :)))

до един са смешни и досадни чичковци, със сравнително ниска обща и финансова култура (Венци , например, пише съвсем по руски тертип, което Е ПРИЗАК НА НИСКА КУЛТУРА, за да не съм голословен - пише аВганистан, например), а Митьо Кризата на дърти години още е докторат и обикаля по пенсионерски клубове на БСП да залъгва изкуфяли бабички :)))
Колегата Кушел е бивш военен, сега е капиталист и псува по капиталистите, защото още тъгува по фуражката...

Естествено, че не можеш да ги взимаш насериозно :))
цитирай
14. alexalexalex - катана
17.03.2012 18:06
плагиат си ти бе - тоя спор го водя от 1992 година :)
нито една лява тиква, за толкова години не е успяла да отговори :)
цитирай
15. анонимен - Предварително се извинявам на аудиторията за бъдещото посещение на ВенциВалери
17.03.2012 18:07
karaiany написа:
alexalexalex написа:
да ти кажа, това социалистическите "мислители" са досади като конски мухи.
хич в спор не искат да влизат, а само заклинания и шашми :)))


Кво да ти кажа ?
Мухи без глави ,водени от брадати шамани ! :)))
Шаманството им беше много просто ( като за прости хора )- биеха с дебели тояги ..:))))Това бяха най - "здравите " им аргументи . Като чета твоя приятел Венци , имам чувството , че е дошъл от най- далечното и мрачно минало , за да ни припомни "мъдростите " на Тато и сие . Той ми звучи като клонинг на Кушу и не вярвам да го взимате на сериозно. :)

и неистовите му стремления да хвали соца, да пише дълги есета и да отклонява темите.
цитирай
16. анонимен - Не е верно! Ти си плагиат! Мен ме скъсаха на държавния по Политикономия 1990 г
17.03.2012 18:12
alexalexalex написа:
плагиат си ти бе - тоя спор го водя от 1992 година :)
нито една лява тиква, за толкова години не е успяла да отговори :)

Баш заради това. :-)))))))))) Имам двойка на цели 3 реда в книжката. Побесня, като му развих тортената теория. Е, и други щуротии направих. Ама е факт!
цитирай
17. karaiany - Alex :)))
17.03.2012 18:24
Така ли ? Кушу бил военен ? :)))
Ахааа ! Гледам , че откраднал шапката на Граф Дантес и сега бил станал капиталист ? :)))) И с кво се занимава ? Да не събира данъците от графството "Монте Кушу" ?
А за оная рима дето я споменаваш : "голяма kраставица" се римува добре с " до оная голяма сливица "!:)))
цитирай
18. alexalexalex - катана
17.03.2012 18:25
не лъжи бе - 1990 вече е нямало политикономия :)

айде, че отивам на кръчма.

и да не се псувате в постига - само културно и с аргументи :)

цитирай
19. alexalexalex - 17. karaiany
17.03.2012 18:30
абе данъци май не събира, ама май и не обича да ги плаща :)
то социалистите-капиталисти мразят държавата, щото обичат СССР :)

и краставица не се римува със сливица, ама -ха :)))
цитирай
20. анонимен - 1990 г. го отмениха и благодарение на това си взех и дипломата
17.03.2012 19:04
да, прав си. 1989г бил изпита. Погледнах.
цитирай
21. анонимен - И началник цех е бил, ей! Шеф!
17.03.2012 19:07
karaiany написа:
Така ли ? Кушу бил военен ? :)))
Ахааа ! Гледам , че откраднал шапката на Граф Дантес и сега бил станал капиталист ? :)))) И с кво се занимава ? Да не събира данъците от графството "Монте Кушу" ?
А за оная рима дето я споменаваш : "голяма kраставица" се римува добре с " до оная голяма сливица "!:)))

Имал по-малко от 2 предприятия и се опънал на Мая Чибурданидзе на шах. :-)))
Не прави разлика между милиард и трилион. Освен това е и рибар. :-))))))))))))))
цитирай
22. karaiany - Така ли ? Кушу бил военен ? :))) ...
17.03.2012 19:30
katana написа:
karaiany написа:
Така ли ? Кушу бил военен ? :)))
Ахааа ! Гледам , че откраднал шапката на Граф Дантес и сега бил станал капиталист ? :)))) И с кво се занимава ? Да не събира данъците от графството "Монте Кушу" ?
А за оная рима дето я споменаваш : "голяма kраставица" се римува добре с " до оная голяма сливица "!:)))

Имал по-малко от 2 предприятия и се опънал на Мая Чибурданидзе на шах. :-)))
Не прави разлика между милиард и трилион. Освен това е и рибар. :-))))))))))))))


Добре , че тя не го е "опънала".:))) Тия шахматистки от бившите републики са малко съмнителни..Приличат ми на бившите плувкини от ГДР-то - пълни са с тестостерон ! :)))
А за рибарството, кво да ти кажа ..."зарибил " е доста дами в блог беге-то... :))) Обръщението е : "Графе , може ли един танц ?"Дет вика Алекс : в клубовете на БСП-то е пълно с тях ...:)))
цитирай
23. анонимен - Според мене, ако се обърнеш към него с "Другарю капиталист-графе", ще спори 96 часа,
17.03.2012 19:38
karaiany написа:
katana написа:
karaiany написа:
Така ли ? Кушу бил военен ? :)))
Ахааа ! Гледам , че откраднал шапката на Граф Дантес и сега бил станал капиталист ? :)))) И с кво се занимава ? Да не събира данъците от графството "Монте Кушу" ?
А за оная рима дето я споменаваш : "голяма kраставица" се римува добре с " до оная голяма сливица "!:)))

Имал по-малко от 2 предприятия и се опънал на Мая Чибурданидзе на шах. :-)))
Не прави разлика между милиард и трилион. Освен това е и рибар. :-))))))))))))))


Добре , че тя не го е "опънала".:))) Тия шахматистки от бившите републики са малко съмнителни..Приличат ми на бившите плувкини от ГДР-то - пълни са с тестостерон ! :)))
А за рибарството, кво да ти кажа ..."зарибил " е доста дами в блог беге-то... :))) Обръщението е : "Графе , може ли един танц ?"Дет вика Алекс : в клубовете на БСП-то е пълно с тях ...:)))

че е капиталист, с отвращение и, че би станал отново началник-цех, щото трябвало да мисли, а това било главоболен процес. Той все пак е слаба ракия, другия, Венци, като се явне, стой та гледай. По убаво от соца няма, били сме на 11 място по стандарт, каквото ти трябва си го купуваш от Кореком /дат го наричаха /Корекция на Комунизма/, можел си да ходиш свободно в чужбина и всичко това, щото той го е правил. :-)))))
цитирай
24. karaiany - Така ли ? Кушу бил военен ? :))) ...
17.03.2012 20:07
katana написа:
karaiany написа:
katana написа:
karaiany написа:
Така ли ? Кушу бил военен ? :)))
Ахааа ! Гледам , че откраднал шапката на Граф Дантес и сега бил станал капиталист ? :)))) И с кво се занимава ? Да не събира данъците от графството "Монте Кушу" ?
А за оная рима дето я споменаваш : "голяма kраставица" се римува добре с " до оная голяма сливица "!:)))

Имал по-малко от 2 предприятия и се опънал на Мая Чибурданидзе на шах. :-)))
Не прави разлика между милиард и трилион. Освен това е и рибар. :-))))))))))))))


Добре , че тя не го е "опънала".:))) Тия шахматистки от бившите републики са малко съмнителни..Приличат ми на бившите плувкини от ГДР-то - пълни са с тестостерон ! :)))
А за рибарството, кво да ти кажа ..."зарибил " е доста дами в блог беге-то... :))) Обръщението е : "Графе , може ли един танц ?"Дет вика Алекс : в клубовете на БСП-то е пълно с тях ...:)))

че е капиталист, с отвращение и, че би станал отново началник-цех, щото трябвало да мисли, а това било главоболен процес. Той все пак е слаба ракия, другия, Венци, като се явне, стой та гледай. По убаво от соца няма, били сме на 11 място по стандарт, каквото ти трябва си го купуваш от Кореком /дат го наричаха /Корекция на Комунизма/, можел си да ходиш свободно в чужбина и всичко това, щото той го е правил. :-)))))



Катане , познавам лично един от бив6ите шефове ( от средната лига )на Корекомите в България (баща му бе полковник в УБО-то на времето ). Та ,този разбойник е сега същото мекере и тук в Австралия. Я има, я няма 3 години "честен " труд".... занимава се само с простотии . От такива като тях името ни на българи е познато като "пладнешки разбойници " !
цитирай
25. анонимен - Аууууууу, и никакъв патриотизъм? :-)))) Знаеш ли, изуми ме една теза, че бившите били най-подготвени
17.03.2012 21:47
karaiany написа:
katana написа:
karaiany написа:
katana написа:
karaiany написа:
Така ли ? Кушу бил военен ? :)))
Ахааа ! Гледам , че откраднал шапката на Граф Дантес и сега бил станал капиталист ? :)))) И с кво се занимава ? Да не събира данъците от графството "Монте Кушу" ?
А за оная рима дето я споменаваш : "голяма kраставица" се римува добре с " до оная голяма сливица "!:)))

Имал по-малко от 2 предприятия и се опънал на Мая Чибурданидзе на шах. :-)))
Не прави разлика между милиард и трилион. Освен това е и рибар. :-))))))))))))))


Добре , че тя не го е "опънала".:))) Тия шахматистки от бившите републики са малко съмнителни..Приличат ми на бившите плувкини от ГДР-то - пълни са с тестостерон ! :)))
А за рибарството, кво да ти кажа ..."зарибил " е доста дами в блог беге-то... :))) Обръщението е : "Графе , може ли един танц ?"Дет вика Алекс : в клубовете на БСП-то е пълно с тях ...:)))

че е капиталист, с отвращение и, че би станал отново началник-цех, щото трябвало да мисли, а това било главоболен процес. Той все пак е слаба ракия, другия, Венци, като се явне, стой та гледай. По убаво от соца няма, били сме на 11 място по стандарт, каквото ти трябва си го купуваш от Кореком /дат го наричаха /Корекция на Комунизма/, можел си да ходиш свободно в чужбина и всичко това, щото той го е правил. :-)))))



Катане , познавам лично един от бив6ите шефове ( от средната лига )на Корекомите в България (баща му бе полковник в УБО-то на времето ). Та ,този разбойник е сега същото мекере и тук в Австралия. Я има, я няма 3 години "честен " труд".... занимава се само с простотии . От такива като тях името ни на българи е познато като "пладнешки разбойници " !

Ни в соца можаха, ни в капитализма. Само гепи и убива. А, и лъже.
цитирай
26. ok3223 - Абе 3 пати
17.03.2012 22:06
Алексчо.
Защо не се разходиш до Китай. Там май е на власт ККП и е изграден, и се ДОУСЪВРШЕНСТВА социализъм китайски модел, какъвто не си и сънувал...
Ете тамо им и регулирана от държавата пазарна икономика, и произвеждат всичко в огромни количества с най-модерни технологии, и има всичко, даже от пиле млеко, стига да можеш да си платиш.
Там криза няма, брутния вътрешен продукт нарасна през 2011 год. с 12%, валутните резерви на КНР са около 3 трилиона долара.
Подпряха рухващата капиталистическа пазарна икономика на САЩ, КАТО ИЗКУПИХА ДЪРЖАВНИ ЦЕННИ КНИЖА ЗА ОКОЛО 1.5 ТРИЛИОНА, И СА НАЙ-ГОЛЕМИЯТ НЕТЕН ЗАИМОДАВЕЦ НА САЩ.
За около 15-20 год ККП ИЗГРАДИ СОЦИАЛИСТИЧЕСКА ДЪРЖАВА И СИСТЕМА, КОЯТО Е НАЙ-ПЕРСПЕКТИВНАТА И БЪРЗО РАЗВИВАЩА СЕ В СВЕТА, СЪС СУПЕР МОДЕРНА ИНДУСТРИИЯ И ТЕХНИКА НА НАЙ-ВИСОКО НИВО.
Днес, в 21век, Китай е световна работилница, където произвеждат стоки за всеки и от суперкачество в неограничени количества.
В Китай, който е с 1.3 милиарда население е подобрено качеството на живот, на средното и над средното ниво на 3/4 от населението, като засега проблемни са около 300 милиона, предимно от отдалечените села. Прави се всичко възможно в съкратени срокове да се подобри и тяхното положение.
Такива темпове на развитие на икономиката и нарастване на общественото богатство (за 15-20 години) на държава от такъв мащаб историята не познава.
КИТАЙ Е ЕДИНСТВЕН ПРИМЕР В ИСТОРИЯТА СВЕТОВНА.
Постигнато е всичко това на базата марксовите икономически теории, на базата на регулираната и контролирана от държавата СОЦИАЛИСТИЧЕСКА ПАЗАРНА ИКОНОМИКА.
ТЕ ТАМ СЕ ПРАВИ СОЦИАЛИЗЪМ, ДА ЗНАЕШ.
КИТАЙСКИ СОЦИАЛИЗЪМ...
цитирай
27. saadi - Още по времето , когато блогърът ok3223 се опитваше да ме учи на космология ,
17.03.2012 22:59
прецених , че е леко глуповато момчето .
Сега пък се изказва също толкова компетентно и за китайския икономически модел .
В Китай нещата са се променили само в това , че императорът вече се нарича главен секретар на партията .
Да си представим едно щастливо китайско блог.бг : Областният секретар на ККП , Мин Сян Кризата пуска постинг със заглавие : "Армани пусна нова колекция . Партията очаква да направим няколко милиарда ментета и да ебем мамата и на Армани и на прогнилия капитализъм".
Коментарите отдолу по темата са :
"Мин , ти усмихна деня ми." "Когато прочетох заръката на Партията ми стана светло и чистичко." "Мин Сян , докоснахте ме." Другарю Кризата , вие сте чудесник ! Желая ви много сбъднатости!" "Нямам търпение вече да става утре и да почваме да произвеждаме!"
Всеки коментар , който не отговаря на предписанията на ККП за коментари бива изтрит , а коментиралият - разстрелян . С оригинален калашников - не с менте .
Щастливо си живеят в Китай , а това , че все се опитват да офейкат я в Европа , я в Щатите не е щото им е кофти нещо , ами просто ей така , да минава време .
цитирай
28. alexalexalex - до левите тикви
17.03.2012 23:08
другарки и другари,
след 6 големи ракии нямам сили и нерви да ви отговоря :)
утре ще е - в нарочен постиг :)
цитирай
29. vencivaleri1951 - Драги господине
18.03.2012 01:45
saadi написа:
прецених , че е леко глуповато момчето .
Сега пък се изказва също толкова компетентно и за китайския икономически модел .
В Китай нещата са се променили само в това , че императорът вече се нарича главен секретар на партията .
Да си представим едно щастливо китайско блог.бг : Областният секретар на ККП , Мин Сян Кризата пуска постинг със заглавие : "Армани пусна нова колекция . Партията очаква да направим няколко милиарда ментета и да ебем мамата и на Армани и на прогнилия капитализъм".
Коментарите отдолу по темата са :
"Мин , ти усмихна деня ми." "Когато прочетох заръката на Партията ми стана светло и чистичко." "Мин Сян , докоснахте ме." Другарю Кризата , вие сте чудесник ! Желая ви много сбъднатости!" "Нямам търпение вече да става утре и да почваме да произвеждаме!"
Всеки коментар , който не отговаря на предписанията на ККП за коментари бива изтрит , а коментиралият - разстрелян . С оригинален калашников - не с менте .
Щастливо си живеят в Китай , а това , че все се опитват да офейкат я в Европа , я в Щатите не е щото им е кофти нещо , ами просто ей така , да минава време .


Смятате ли, че емигриралите французи по света , както и англичани, испанци, италианци са по малък % към собствените си страни от тези на китайците. Не питам за българите защото ако ни настигнат би станала хуманитарна криза. Тоест 200млн китайци би трябвало да "прескочат" дувара си:) Концентрирайте се към гореизброените страни. Аз знам отговора:)
цитирай
30. vencivaleri1951 - Леле аз съм писал есета:)))
18.03.2012 03:55
Че развитието на икономическата мисъл в световен мащаб е свързна с подценяването на сен-сея на държавния му изпит не е новост. Че промените на режима в соц системата идва след бутането пак от Катана партийна секретарка по стълбите на раковска 134 е класика. Лошото дето тази никаквица е проклела вероятно стълбището, щото сега след реституцията на щаба на реститутите гледам правят ново стълбище за да се предвижват сините момичета и момчета .
Не разбрах обаче какво има общо Маркс с практиката на комунистическата система, още повече пък и неговите кисти от които наистина е страдал.
-Маркс предвижда социализъма да се установи най напред в развития Запад/наистина революцията е опция/ Тоест базата е определяща.
-Маркс е бил Русофоб и е бил на страната на Турция във войните и с Русия/и от там и против България в стремежите и да получи свобода/ и я е смятал за опасна за Запада. Бил е в непрекъснати скандални полемики, стигащи до саморазправа с руските политически емигранти...Херцен, Бакунин, Плеханов...
-Метежът през 17та не е плод на организация, а следствие на ПСВ и напрактика абдикирането на Романов първо в полза на един вечно надървен и разюздан поп, а после и юридически в полаза на Керенски. Последния също докарва нещата почти до капитулация пред германците.Тоест Великато октомврийска и социалистическа революция нито е през октомври, нито е революция, а още по малко социалистическа:)
- Соц системата също не е прод на организация, завера , революция, а следствие на ВСВ и отстъпване свера на влияние при подяллбата на плячката във ВСВ.
Ха сега ми кажете къде видяхте тук Маркс, пролетарски бунт, ремолюция и проче. Съде видяхте непреодолим сблъсък между труд и капитал?
Че военният комунизъм е сбъркан, Ленин го вижда почти веднага и не напразно разработва , а и се опитва да проведе на практика НЕП/нова икономическа политика/ Който си е направил труда да вникне в труда му и сравни управлението на икономиката в Китай разбира кой е авторът. Впрочем Дън Сяо Пин и се опира на Ленин в разработките си.
И друго Алекс...Коректно би било когато правиш сравнения те да бъдат съпоставими.
-Къде е Русия през 17та като развитие, стандарт, демокрация и къде е развития Запад-Британци, Французи, Германци...
Когото цитираш Куба, сравнявай я със съпоставими страни...Например Хаити...защо не и България
Случайно ли забрави и един нов икотомически тигър какъвто се явява вече Виетнам?
цитирай
31. apostapostoloff - Точно така:
18.03.2012 04:54
"по времето на социализма нещата се скапват от самосебе си". Обратната страна на медала: пазарната икономика се САМОРЕГУЛИРА!
цитирай
32. анонимен - Аз се извиних предварително за есетата на ВенциВалери
18.03.2012 09:14
:-))))))))))))))) Ама що го нема Кушела още...
цитирай
33. alexalexalex - бягате от темата
18.03.2012 09:17
ама като се отплеснете - та се не видя.
я по темата.
или по тази от следващия постинг :)))

какъв е тоя вечен стремеж да се бяга от темата и да се започват "приказки под шипковия храст" - ей това не разбирам :)))
цитирай
34. анонимен - Стар похват, бе Алекс!
18.03.2012 09:41
Никой не рачи да коментира "кулинарните" трактовки на Капитала и соца.
цитирай
35. ok3223 - Аве
18.03.2012 10:10
3 по Алексчо.
Що се задаваш като вкиснат рапон.
Щял да учи на дядо си дядото, как се праят унуци.
Ти си лит мара, която се опитва да философира и пелтечи, колко не знае що станува в Китай, и в китайската регулирана и контролирана от ККП и държавата КИТАЙСКА ПАЗАРНА ИКОНОМИКА...
А ТЯ НАПРАВИ И ПРОДЪЛЖАВА ДА ПРАВИ ЧУДЕСА; КАТО НЕ ПОЗНАВА КРИЗИ, ИНФЛАЦИИ И СВРЪХ ПРОИЗВОДСТВА, И НАПРАВИ ОТ Китай най-богатата и просперираща страна в 21век.
До 2-3 год ще е най могъщата икономически и военно държава в света. Това прогнозират асовета на икономикат и геополитиката.
САЩ залязват, залязоха. На световната сцена излизат нови суперсили, които ще решават в творчески диалог съдбата на човечеството и света в бъдеще.

SAADI-счо, да не си едно от онези, тъжно глуповати човечета, които още вярват в ГИГАНТСКАТА ЛЪЖА И БЛЪФ, че някога някъде си, по някое време, някакво американско ТЕЛЕВИЗИОННО ЧУЧУЛО НАРЕЧЕНО "астронавт"; е кацало с нещо като далечен прадядо на ПЕЧАЛНО ИЗВЕСТНАТА АМЕРИКАНСКА СОВАЛКА, НА МЕСЕЧИНАТА, НА ЛУНАТА.
И не само то било кацало, ами още десетина измислени от амбициозната болна и нагла фантазия, на холивудските кинаджии и телевизионери, компания от герои на Лъжата и Измамата, американски "астронавти"...
На тези неща може да повярва и вярва само човек, в напреднал стадии на оглупяване.
цитирай
36. анонимен - Давай, Окейчо! :-))))))))))))))))))) Можеш още!
18.03.2012 10:14
ok3223 написа:
3 по Алексчо.
Що се задаваш като вкиснат рапон.
Щял да учи на дядо си дядото, как се праят унуци.
Ти си лит мара, която се опитва да философира и пелтечи, колко не знае що станува в Китай, и в китайската регулирана и контролирана от ККП и държавата КИТАЙСКА ПАЗАРНА ИКОНОМИКА...
А ТЯ НАПРАВИ И ПРОДЪЛЖАВА ДА ПРАВИ ЧУДЕСА; КАТО НЕ ПОЗНАВА КРИЗИ, ИНФЛАЦИИ И СВРЪХ ПРОИЗВОДСТВА, И НАПРАВИ ОТ Китай най-богатата и просперираща страна в 21век.
До 2-3 год ще е най могъщата икономически и военно държава в света. Това прогнозират асовета на икономикат и геополитиката.
САЩ залязват, залязоха. На световната сцена излизат нови суперсили, които ще решават в творчески диалог съдбата на човечеството и света в бъдеще.

SAADI-счо, да не си едно от онези, тъжно глуповати човечета, които още вярват в ГИГАНТСКАТА ЛЪЖА И БЛЪФ, че някога някъде си, по някое време, някакво американско ТЕЛЕВИЗИОННО ЧУЧУЛО НАРЕЧЕНО "астронавт"; е кацало с нещо като далечен прадядо на ПЕЧАЛНО ИЗВЕСТНАТА АМЕРИКАНСКА СОВАЛКА, НА МЕСЕЧИНАТА, НА ЛУНАТА.
И не само то било кацало, ами още десетина измислени от амбициозната болна и нагла фантазия, на холивудските кинаджии и телевизионери, компания от герои на Лъжата и Измамата, американски "астронавти"...
На тези неща може да повярва и вярва само човек, в напреднал стадии на оглупяване.

цитирай
37. ok3223 - Венци, Венци
18.03.2012 10:27
що се трепеш да култивираш култура, наука и знания, почтеност и интелектуална честност, и елементарна логика в чугунените глави на няколко пияндета и 100% рапона.
Това е губене на ценна интелектуална енергия.
Они работат за паре и са клакьори, и се кланят на един Господ-на парата.
ИНТЕРЕСУВА ГИ ИСТИНАТА, КОЛКОТО ЛАНСКИЯ СНЯГ...
цитирай
38. vencivaleri1951 - Къде видя есе тук бе чекийке японска
18.03.2012 11:26
katana написа:
Никой не рачи да коментира "кулинарните" трактовки на Капитала и соца.

Факти и цифри съм ти далв специален постинг.
Капитала ти не си чел, или най малкото не си го разбрал. В него се засяга една малко по различна правда от "пенюарната"/ да не се засегнеш сега...това е метафора/ и една борба малко по различна от тази на "Храбрия шивач"
Говорили сме и друг път за "синдрома на пинчера" да пишка и ака на най високата купчина. При него е разбираемо иска да го усетят по лесно и да продължи рода си, а и е безопасно за него-винаги има стопанин наблизо. То между впрочем е селекция между две великолепни псета-хрътка и доберман. Та когато човек с твоите познания се лигави над мислителя на миналото Хилядолетие/допитването е на ББС до н брой учени/ е и смешно и с известна тъга. Тоест амбиции и самочувствие на доберман -възможности на пинчер.
цитирай
39. vencivaleri1951 - Драги алекс темата е "Капитализъм, свободен пазар, и други глупости"
18.03.2012 11:53
alexalexalex написа:
ама като се отплеснете - та се не видя.
я по темата.
или по тази от следващия постинг :)))

какъв е тоя вечен стремеж да се бяга от темата и да се започват "приказки под шипковия храст" - ей това не разбирам :)))


Общо взето ти акцентира върху "Други глупости" :)
Засегна недоимъка, Марксовите кисти, Куба и прооче. Опитах се съвсем по бабешки/за да разбереш/ да ти обясня , че недоимъка не е зарад самата система а базов въпрос. Тоест изходното начало на страните опитали първоначално да строят такъв строй е с нисък потенциал. Опитах се да ти обясня, че не е резултат на пролетарски изблик, а следствие на войни...Тоест развитието на процеса не е по Маркс, а против неговата теория. То и затова са му споровете с руснаците. Ти даде пример с Куба, аз ти напомних за Хаити и България . Китай и Виетнам посочих като страни разбрали /поне за сега/ Марксовата /па макар и с циреи/ трактовка за база и настройка. Къде се отплеснах по темата , че не разбрах. Колкото до отклонението ми към Катана-слабост ми е...То и Маркс прави подобно отклонение с една весела и дашна вдовичка когато се опитва да характеризира лумпен-пролетариата. Интересно защо се сетих за тея щом заговорих за Катана?:))))
цитирай
40. ran - някои въпроси "отдясно" може ли? :)
18.03.2012 11:57
или си говориш само с комунисти :)))
- Монополите не са ли липса на свободен пазар? И как става саморегулирането в обстановка на монополи?
Подвъпрос за финансовия пазар:
- Искаш регулацията му, а не саморегулиране ли? И кой ще я въведе, като традиционния регулатор - държавата, в лицето на политиците, нямат думата?

Ето, тортената икономика на Катана минава през фалит. Не се чу нищо за фалити от 2008-ма насам. Камо ли за регулации.
- Та, кога е имало фалит на монопол, подпомогнат от държавата?
И, нека не търсим примери отпреди 1986-та :)))))
цитирай
41. alexalexalex - Венци
18.03.2012 12:03
уж си икономист, а нещо не схващам - Китай и Виетам правят чудовищни ръстове (8-9% годишно) точно защото тръгват от ниска база.
+ никакво спазване на патенти и авторски права - демек "пиратстват" мощно.
+ робски труд на много места - "заплатата" на много китайски селяни все още е паница ориз (не навсякъде, но в 70 % от случайте).

и това в момента им се позволява, защото светът се тресе от криза.
в момента, в който Китай трябва да вложи пари в разработки - повярвай, няма да е така.

цитирай
42. alexalexalex - 40. ran
18.03.2012 12:14
говоря с всички - за мен е важно да чуя повече мнения , може пък аз да не съм прав :)))

монополите и олигополите СА ЛИПСА на свободен пазар. и трябва да бъдат регулирани. ЗАДЪЛЖИТЕЛНО. Свободният пазар не е панацея, но е по-добър от държаорегулирания по социалистически.

в световен мащаб регулацията започна - за финансовия пазар. бакерите няма да могат да си раздават безразборни бонуси, което е първата стъпка. малка е, съгласен съм, но е нещо. очаквам още регулации и се надявам.

относно фалитите - не те разбрах. обяси какво имаш предвид.

поздрави
цитирай
43. alexalexalex - 35. ok3223
18.03.2012 12:23
очевидно си кух бивш шапкар - само те останаха толкова неграмотни и заблудени.

не искам да ти отговарям, че си толкова тъп, че чак дръкаш :)))

тъпако, американците кацаха на Луната повече от ведъж бе, цървул :)

я си пусни Гугъла :)))

леле, ама си прост като Петър Димитров, честно :)
цитирай
44. bezmitove - Капитализма умря през 20-30 г. на ХХ век.
18.03.2012 12:26

Над 80 години вече изкуствено дишане на труп!
Е до кога?
цитирай
45. alexalexalex - 44. bezmitove
18.03.2012 12:31
а социализмът е жив и в превъзходна форма - най-вече в Северна Корея :))))
цитирай
46. bezmitove - В една от формите си социализма е в ...
18.03.2012 12:37
В една от формите си социализма е в Северна Корея, в друга е в Китай...
Но защо нищо не казвате за социализма в развитите капиталистически държави Кралство Дания и Кралство Швеция?
цитирай
47. vencivaleri1951 - Ти не схващаш драги.
18.03.2012 12:52
alexalexalex написа:
уж си икономист, а нещо не схващам - Китай и Виетам правят чудовищни ръстове (8-9% годишно) точно защото тръгват от ниска база.
+ никакво спазване на патенти и авторски права - демек "пиратстват" мощно.
+ робски труд на много места - "заплатата" на много китайски селяни все още е паница ориз (не навсякъде, но в 70 % от случайте).

Не става въпрос за ръст спрямо далечен период, а за година в година. Това е съвсем различно. Как тогава ще си обясниш, че те достигат по обем най мощната икономика която има завидна база. Как ще си обясниш, че са най големия кредитор на янките над 1,5 трилиона долара? Защо ги отбягва на практика световната криза? Това са въпроси които с паница ориз не се обясняват. Просто остави тези легенти за робския труд, за невръстните китайчета и експлоатираните и гладни "кули" Китай е единствената огромна сържава в света която е решила проблема си с глада и то отдавна. Хайде намери ми фотос на клошар и ровещ в сметта да се изхранва китаец. Те имат далеч по ниска детска смъртност от янките например/доближават се до скандинавските страни/. Те имат сериозни успехи в превантивната медицина и имат продължителност на живот подобна на водещите в това отношение страни Не ми се рови, но мисля, че бе над 75 за мъжете и над 80 за жените. Това с робски труд и мизерен живот няма как да стане. Не се катанизирай а мисли

и това в момента им се позволява, защото светът се тресе от криза.
в момента, в който Китай трябва да вложи пари в разработки - повярвай, няма да е така.


цитирай
48. vencivaleri1951 - Ти не схващаш драги.
18.03.2012 12:52
alexalexalex написа:
уж си икономист, а нещо не схващам - Китай и Виетам правят чудовищни ръстове (8-9% годишно) точно защото тръгват от ниска база.
+ никакво спазване на патенти и авторски права - демек "пиратстват" мощно.
+ робски труд на много места - "заплатата" на много китайски селяни все още е паница ориз (не навсякъде, но в 70 % от случайте).

Не става въпрос за ръст спрямо далечен период, а за година в година. Това е съвсем различно. Как тогава ще си обясниш, че те достигат по обем най мощната икономика която има завидна база. Как ще си обясниш, че са най големия кредитор на янките над 1,5 трилиона долара? Защо ги отбягва на практика световната криза? Това са въпроси които с паница ориз не се обясняват. Просто остави тези легенти за робския труд, за невръстните китайчета и експлоатираните и гладни "кули" Китай е единствената огромна сържава в света която е решила проблема си с глада и то отдавна. Хайде намери ми фотос на клошар и ровещ в сметта да се изхранва китаец. Те имат далеч по ниска детска смъртност от янките например/доближават се до скандинавските страни/. Те имат сериозни успехи в превантивната медицина и имат продължителност на живот подобна на водещите в това отношение страни Не ми се рови, но мисля, че бе над 75 за мъжете и над 80 за жените. Това с робски труд и мизерен живот няма как да стане. Не се катанизирай а мисли

и това в момента им се позволява, защото светът се тресе от криза.
в момента, в който Китай трябва да вложи пари в разработки - повярвай, няма да е така.


цитирай
49. ran - не ми отговори на въпроса за регулатора :). Поздрави!
18.03.2012 12:56
alexalexalex написа:
говоря с всички - за мен е важно да чуя повече мнения , може пък аз да не съм прав :)))

монополите и олигополите СА ЛИПСА на свободен пазар. и трябва да бъдат регулирани. ЗАДЪЛЖИТЕЛНО. Свободният пазар не е панацея, но е по-добър от държаорегулирания по социалистически.

в световен мащаб регулацията започна - за финансовия пазар. бакерите няма да могат да си раздават безразборни бонуси, което е първата стъпка. малка е, съгласен съм, но е нещо. очаквам още регулации и се надявам.

относно фалитите - не те разбрах. обяси какво имаш предвид.

поздрави


Въпрос, който ме интересува защото не виждам кандидат за ролята. Че е задължително регулирането, задължително е. Но ако няма механизъм и движещи сили :)) това си остава само фраза. Нещо като комунистическа мантра ;)
Оттам и фалитите, които не могат да съществуват без реална конкуренция и съответните закони - тоест без регулиране. А, реално ...
Реално имаме федерална помощ за Банк ъф Америка, примерно, а не фалит. И се нарича социализация на загубите :))))), а не пазар - т.е. излят соц в действие.
цитирай
50. alexalexalex - Венци
18.03.2012 12:58
ти в Китай ходил ли си или се информираш само от вестник "Дума"?
цитирай
51. alexalexalex - 49. ran
18.03.2012 13:01
за жалост към момета регулатор може да е само политическата класа.
а тя е най-лошия регулатор (лобисти, подкупи и т.н.)

едиственото спасение е политиците да разберат, че ако не вкарат някакви регулации в един момент ще са извън борда :)

помощта не беше само за бак ъф америка, спасиха още много.
с тъпата фраза "твърде голям, за да фалира".

хич и не мисля, че капитализма в този му вид е идеалното.
със сигурност, обаче, е по-добър от социализъм от всякакъв вид.
цитирай
52. vencivaleri1951 - Сново мимо:)))
18.03.2012 13:40
alexalexalex написа:
ти в Китай ходил ли си или се информираш само от вестник "Дума"?

Ходил съм драги, макар и отдавна. Мой близък роднина беше дипломат там и му гостувах. Имах желание да отида и за олимпиадата , "но котка ми пресече път"
Дума е не добър вестник и не го чета. За Китай си има специализирани издания, Гугъл също върши работа. Да обясниш, че Китай подгони Щатите по производство/в натурални единици говоря/, и ги кредитира с детски труд и недохранени селяни е смешно и за издание с компетентността на "Дума". Какво ще стане като се хванат на работа ипълнолетните, и нахранените граждани не ми се мисли:)))
цитирай
53. ran - все се каня да питам, Алекс и Катана,
18.03.2012 14:22
за кой точно капитализъм се дърляте :) с чугуноглавите в блога?
alexalexalex написа:

хич и не мисля, че капитализма в този му вид е идеалното.
със сигурност, обаче, е по-добър от социализъм от всякакъв вид.


няма свободен пазар, а монополи
няма саморегулиране защото няма конкуренция
няма политическа класа (и политика) защото няма наистина свободни избори
няма отговорност (икономическа, да не говорим за политическа) на мениджърите на монополи.
Ако съм учил каквото трябва в училище, на всичко по-горе му се вика социализъм.
И, да, този соц е по-добър от правешкия или от азиатския, но защо му казвате капитализъм?
цитирай
54. alexalexalex - 53. ran
18.03.2012 15:05
аз говоря за американския модел - това тук не е капитализъм, ама никак :)
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: alexalexalex
Категория: Тя и той
Прочетен: 2426961
Постинги: 520
Коментари: 8560
Гласове: 3924
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930