Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.03.2012 19:58 - Литературна ли е литературата в блог.бг
Автор: alexalexalex Категория: Изкуство   
Прочетен: 10655 Коментари: 61 Гласове:
10


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 То обикновено така става - имаш една идея, ама читателите те подкарват в друга посока и от добрата идея не остава нищо.
И тук така - мислех да обясня разликата между графоманство и литература, но коментарите в предишния постинг повдигнаха една друга тема и искам- не искам, на, ще трябва да поясня едни други неща.

Първо - по отношение на това дали в блог.бг има таланти?Има. Несъмнено. Няма да посочвам моите фаворити, че ще се надигне вой за някой пропуск.
Но талант все още не значи писател и поет. Талант означава, че вероятно, ако положиш много труд, ако намериш наистина добра тема, ако те "целуне" музата и още 5-6 неща, та значи, при изпълнение на тези условия, ВЕРОЯТНО някой би създал нещо смислено , което може да се нарече ЛИТЕРАТУРА.
До този момент - аз поне не съм засякъл нещо, което ще успея да нарека ЛИТЕРАТУРА.

Второ - какво не е ЛИТЕРАТУРА - със сигурност.

Две.едно. : Да пишеш по повод. Ей това НЕ Е ЛИТЕРАТУРА.
Да ви напомням ли кючека на Висисуалий и стотиците пошли стихчета за 1 март, 1 май, 9 септември, първа пролет и т.н.?
Подобни неща са вървели навремето в така наречените многотиражки на заводи и отделни трудови колективи. Или в читалищата. Затова наричам подобни творци - читалищни дейци.

Две. две. : Да пишеш  по 5-10 "разказа" на ден или по 2 романа на седмица, надявайки се, че при толкова количество няма как да не се пръкне качество. Тоя пусти марксизъм, тая база и надстройка, ех...
Няма да се пръкне нищо, от цялата тази работа излиза боза, ама рядка.

Три - защо обяснявам тези ЕЛЕМЕНТАРНИ неща?
Ами защото, очевидно, куцо, кьораво и сакато се изказва по темата ЛИТЕРАТУРА, ама спомените им за това изкуство се изчерпват с четене насила на първа глава от "Под игото" в 5-ти клас. Изказванията обикновено са свързани с лични нападки с идеята - "тоя не е поет, май, не разбирам, ама ония колко не е поет, лелеее"!

Вметка:
Едни "гении" се бяха изказали за Бродски нещо. Мога да се хвана на бас на КАМИОН уиски, че за тях поезия е "Тигре, тигре" и "Бял мерцедес". Как пък един не потърси всичките 20 сонета към Мария Стюарт, да ги прочете и после да се изкаже.

Искам да помоля, ако някой реши да коментира да се придържа по темата (заприличах на Вожда с потника с тия призиви).
Моля Катана и Полигор да не си ги мерят, че е смешно, глупаво и не допринася за "разкриване на обективната истина" :)
Все ми е едно дали някой е добър човек, дали гали бездомни кученца, например, ако не става за Литература, не става и това е.
Това, че някой имал колонка в световния литературен сайт "За буквите" или че е дописник на най-световното литературно издание в-к "БГ север" , пак не ме интересува.
Никак!


И ДА ОБОБЩЯ ПРИЗИВА СИ - Нека всеки пише каквото иска. Нека всеки чете, каквото му допада.

НО, МОЛЯ ВИ - НЕ СЕ ПОМПАЙТЕ, оставете се на вкуса на публиката. Ако ви четат - добре, ако не - подобрете си стила, сменете тематиката, танцувайте голи, ако ви влече, НО НЕ ПРАВЕТЕ ПРОСТОТИЯТА ДА ВИСИТЕ ДЕНОНОЩНО НА ПЪРВА С ИЗМАМА.

В момента, в който Ви набройкам, че го правите - пак ще отече и ще се изкажа.


п.с. Мило бе, ти нали... а, не, не е сериозно! ПФУ!



Гласувай:
21



Следващ постинг
Предишен постинг

1. ezra - НО, МОЛЯ ВИ - НЕ СЕ ПОМПАЙТЕ, оста...
07.03.2012 20:12
НО, МОЛЯ ВИ - НЕ СЕ ПОМПАЙТЕ, оставете се на вкуса на публиката.

С горното не съм съгласна ама никак.( Отбира ти свиня от кладенчова вода.:))
Но пък като се замисля.... всеки си заслужава публиката/аудиторията/читателите.
цитирай
2. alexalexalex - 1. ezra
07.03.2012 20:18
все едно каква е - това е публиката. добра, лоша - това е.
и молбата ми е да не досаждат едни лица и да се блещят денонощно, защото е досадно.

утре ще напиша за графоманията, ндам :)
цитирай
3. vostroto - Привет!:)
07.03.2012 20:27
"очевидно, куцо, кьораво и сакато се изказва по темата"
Макар, че има някакво зрънце истина в постинга ти, ти в качеството на какъв се изказваш?:) Експерт ли си?
цитирай
4. hopfen - Пиши, пиши но си
07.03.2012 20:27
вземай и хапчетата редовно.Започваш да ме притесняваш, амбърите те оставиха (за твое добро го направиха) сега емна литературоведите.
ezra ти го е казала намясто:
"С горното не съм съгласна ама никак.( Отбира ти свиня от кладенчова вода.:))"
като му е лежала цял живот душата в тиня как да отбира от друго:))))
цитирай
5. alexalexalex - 3. vostroto
07.03.2012 20:29
СЪМ експерт, при това със сигурност, що ? :)
цитирай
6. alexalexalex - 4. hopfen
07.03.2012 20:30
бих ти казал нещо, но моята безкрайна доброта и човещина ще се ограничи само до : ЦЪРВУЛ :)))
цитирай
7. alexalexalex - за да не трия
07.03.2012 20:31
моля да е по темата - цървулите, след тоя горния, ще бъдат трити без предупреждение :)))
цитирай
8. vostroto - Добре, повЕрвах ти:), но поне си ...
07.03.2012 20:35
Добре, повЕрвах ти:), но поне си пооправи грешките в текста:)
цитирай
9. alexalexalex - 8. vostroto
07.03.2012 20:41
ми не ги виждам, грешките де, като изключим стилистичните, ама това е търсен похват :)
цитирай
10. анонимен - Алекс, не си го меря, бе!Тоя ходи по мене и плаче.
07.03.2012 20:42
Е, започва да се прокрадва една залостена на дъното, мисъл. "Това не е литература-според мен".
Алекс, допускаш ли възможност да сгрешиш в оценките си? Или да си сгрешил?
цитирай
11. hopfen - Жалък си,
07.03.2012 20:44
alexalexalex написа:
бих ти казал нещо, но моята безкрайна доброта и човещина ще се ограничи само до : ЦЪРВУЛ :)))

ако до това се свежда твоят високо изразен лит. критерий.....
Като виждам колко свестни хора ти се връзват на акъла, ама както и да е не го вземай толкова на вътре!
Наздраве!
цитирай
12. alexalexalex - катана
07.03.2012 20:45
бъркам много бе, за много неща.

не и за посочените тук! :))

"гола, девствена и възбъдена" НЕ Е ЛИТЕРАТУРА!
"Кючек за 19 февруари: НЕ Е ЛИТЕРАТУРА!

още да конкретизирам ли ?
цитирай
13. karambol5 - Пуканките ми свършиха, но ще извадя ...
07.03.2012 20:46
Пуканките ми свършиха ,но ще извадя семките ;)))))
Пак веселба ....има ли мач тази вечер ,м ?:))
цитирай
14. blackpredator - Абсолюно си прав!
07.03.2012 20:46
Не се помпайте!
Просто е пошло.

Иначе другото ми звучи "под дюшеците ми има литературно зърно..." ;P
цитирай
15. alexalexalex - 11. hopfen
07.03.2012 20:46
не употребявам всеки ден :)
алкохол де.

този път си по темата - не трия :)
цитирай
16. alexalexalex - 13. karambol5
07.03.2012 20:48
е как І шампионска лига :)
цитирай
17. alexalexalex - 14. blackpredator
07.03.2012 20:49
няма да пускам стихове в блог.бг - обещавам :)

цитирай
18. анонимен - Колега, Алекс, честит 8-ми март! ...
07.03.2012 21:00
Колега, Алекс, честит 8-ми март! (на милото, бе). В 78.5% от твърденията си прав, но някак започваш да прилагаш критериите на Нобеловия комитет по литература. А това е вече прекалено.
цитирай
19. анонимен - Кое още не е литература :-))) Селективен си.
07.03.2012 21:00
alexalexalex написа:
бъркам много бе, за много неща.
не и за посочените тук! :))
"гола, девствена и възбъдена" НЕ Е ЛИТЕРАТУРА!
"Кючек за 19 февруари: НЕ Е ЛИТЕРАТУРА!

още да конкретизирам ли ?

О, да. Конкретизирай. Иначе се нареждаш в една позната ми редичка от критикари.
Аз ще поспра да коментирам при тебе. Стана ми досадно да се разправям с тия въшки, които в момента те подкрепят, само защото си противник на Стеф, Чу и Пискова. Не за друго. В предния ти пост ти дадох линк към един мой пост при Камо Сутров. Отдели време и погледни. Погледни и коментарите.
цитирай
20. alexalexalex - Колега Кушел
07.03.2012 21:06
Прав съм точно на 106.72 %.

И 8-ми март не празнувам, хич :)
цитирай
21. alexalexalex - катана
07.03.2012 21:09
продължаваш да бъркаш.
нямам нищо против тия тримата (въпреки доносите им).

ама текстовете им не стават, хич.

как пък не го разбра, че добър човек не е равно на добър текст.

а ако и човека е доносник ...
цитирай
22. hopfen - А трябва
07.03.2012 21:17
alexalexalex написа:
не употребявам всеки ден :)
алкохол де.

този път си по темата - не трия :)

всеки знае за твърдата връзка между поезия, проза и алкохол :))))
Може би недостатъчната употреба на този стимулант от някои наши колеги е причина за онова за което пишеш:)))
или още по темата :
Судья: А вообще какая ваша специальность?
Бродский: Поэт, поэт-переводчик.
Судья: А кто это признал, что вы поэт? Кто причислил вас к поэтам?
Бродский: Никто. (Без вызова). А кто причислил меня к роду человеческому?
Судья: А вы учились этому?
Бродский: Чему?
Судья: Чтобы быть поэтом? Не пытались кончить вуз, где готовят… где учат…
Бродский: Я не думал… я не думал, что это даётся образованием.
Судья: А чем же?
Бродский: Я думаю, это… (растерянно) от Бога…
Няма начин сега да не пиеш:)))
Наздраве!
цитирай
23. rustam - Хахаха,
07.03.2012 21:18
кака Тана най-сетне решил да поспре с коментарите тука.
След като се е курдисал от 9ч. до момента като граничарско куче на пост.

Ми за какво друго да го подкрепям бе, Савичка? разбира се, че ще го подкрепям за изразената позиция, за това че отношението му към Амбърите се покрива с моето.
Според тебе, за какво друго трябва да подкрепям един блогър, освен за писаното и за вкусовете му?

Ти да не би да подкрепяш председателя Чу поради други причини? М? Нещо да няма джиджи-биджи межда вас? Или нещата са ....по-дълбоки?
цитирай
24. alexalexalex - 22. hopfen
07.03.2012 21:23
ми не ме влече да пия сам, нямам тоя навик :)

относно присъдата на Бродски - това е най-тъпото нещо, което комунягите могат да направят :)))
цитирай
25. alexalexalex - рустаме
07.03.2012 21:24
нали помолих личните спорове да са на лични?

по темата, моля или не тук :)
цитирай
26. hopfen - Да не спорим с класиците
07.03.2012 21:33
Да не спорим с класиците:
"Има нещо нездраво и съмнително в трезвеника. Възприемам хората, които не пушат, тяхна си работа, дори възприемам тези, които не се заглеждат след жените по улицата, макар че... Но както и да се мъча, не мога да възприема непиещия за нормален. Непиещият е маниак и точка по въпроса. Всеки, който се опита да облече трезвеността в благообразно обяснение, е гад, мръсник, безочлив продажник. Да не пиеш означава да живееш като идиот.
Да си противоестестен и пластмасов като вегетарианец. Липсата на алкохол води до оглупяване и тежка шизофрения. Изкривяват се представите за света.
Човек, който не пие, е обладан от нечисти сили, служи на дявола и извънземните, става гей или умира от гъбички и херпес!"
Фьодор Михайлович Достоевски
Наздраве!
цитирай
27. alexalexalex - hopfen - един нормален ден (сутрин)
07.03.2012 21:41
И това добави :)

Един мой познат разправяше, че кориандровата действувала на човека антихуманно, тоест давала сили на всичките крайници, а скапвала душата. С мен, не знам защо, стана наопаки, тоест душата ми невероятно заякна, а крайниците ми се скапаха, но съм съгласен, че и това е антихуманно. Затуй още там, на „Каляевская“, добавих още две халби жигульовска бира и направо от шишето бяло десертно.
Вие естествено ще попитате: а по-нататък, Веничка, а по-нататък — какво си пил? И аз не съм съвсем наясно какво съм пил. Помня — това добре го помня, — на улица „Чехов“ изпих две водни чаши ловджийска. Но има ли начин да прекося „Садовое колъцо“, без да съм изпил нищо? Няма начин. Значи, още нещо съм пил.
цитирай
28. анонимен - Е, аз прочетох 20 сонета на Бродски. ...
07.03.2012 21:48
Е,аз прочетох 20 сонета на Бродски.Хубави са ,с оригинални алюзии.Ставам ли с това по-подготвена да участвувам в дискусията?:)
И да,шотландците наистина не правят разлика между легло и трон!А и сексуалната революция защо ли е закъсняла толкова безнадежно?:)

цитирай
29. анонимен - Виж кво
07.03.2012 21:54
пигмей нещастен,
наду главите на всички колко разбираш от поезия. Разбираш обаче точно толкова колкото ватман от високи технологии.
Що не се гръмнеш и да престанеш да досаждаш? Най-малкото се излагаш с абсолютно невежество че и досаждаш на 90 на сто от блогърите. Толкова ли си сляп и не виждаш колко и какви те коментират или по-скоро нямаш акъл да вденеш?
цитирай
30. alexalexalex - 29. biasbiasov
07.03.2012 22:01
цървул, да съм те молил да ме четеш?
нямам такъв спомен :)))

и някак 90 % ме четат и ме коментират :)))

бягай да онанираш в банята, че си се изнервил :)
цитирай
31. анонимен - Цъгов, горе долу преди час предвидих реакцията ти. Както обикновено си в час.
07.03.2012 22:06
rustam написа:
кака Тана най-сетне решил да поспре с коментарите тука.
След като се е курдисал от 9ч. до момента като граничарско куче на пост.

Ми за какво друго да го подкрепям бе, Савичка? разбира се, че ще го подкрепям за изразената позиция, за това че отношението му към Амбърите се покрива с моето.
Според тебе, за какво друго трябва да подкрепям един блогър, освен за писаното и за вкусовете му?

Ти да не би да подкрепяш председателя Чу поради други причини? М? Нещо да няма джиджи-биджи межда вас? Или нещата са ....по-дълбоки?

Тук се говори за литтература, ти за джиджи биджи. Ако си толкова сексуално незадоволен, иди в тоалетната и ползвай ръцете си.
Алекс, а ме опровергай, че не бях прав. :-)))))))))
Наистина спирам тук, че ще се начетете на тъпотии.
цитирай
32. becksss - Алекс,
07.03.2012 22:38
не се сърди, човече. Където се съберат Катаната и Рустам, винаги става напечено. :)))
Но аз не мога да ти схвана тезата като че ли. В миналата тема сякаш по ми стана ясно какво се опитваш да кажеш, докато в тази... Все още се опитвам да осмисля нещата.
Да, има разлика между литература и графомания, но не мисля, че специално в този сайт графоманите са чак толкова много. Ще ти кажа аз например кои автори най-много чета тук. Единият е Романов. Другият е demonwind, макар че при него не може да се каже, че пише проза. Има няколко лични истории, които са написани по особено забавен начин и, не на последно място - грамотно написани са. Та, и двамата - и Романов и Демонския вятър - са много добри автори, които за съжаление пишат рядко, т.е., и дума не може да става за графомания при тях.

Алекс, френд... Колкото повече навлизам заедно с теб в темата, толкова повече ми става ясно, че проблемите на този сайт нямат много общо с писателите и поетите. Други са проблемите, Алекс.
Ти, като един отявлен Антиамбърист, какво ще кажеш за блогера universalnite1neo - там все някакви мъртви говорят и все са на Първа с 1000 прочита и нито един коментар.
Това сериозно ми намирисва хем на графомания, хем на амбърия, да го еба.
Ха кажи, че не съм прав!
цитирай
33. alexalexalex - 32. becksss
07.03.2012 23:03
да ти кажа - едни Амбъри прогониш, други нацвъкат като скакалци :)))

името им е Легион, баси :)

относно темата - това е блог, демек не е място да търсиш Умберто Еко или Пушкин. Аз също чета някакви хора и се забавлявам :)

Надявам се, че и аз забавлявам някого. И толкова. Точка.

А като под некадърни текстове зацирикат :"Божествен си...", "Усмихна ми деня...". "Това трябва да се учи у училище..." и някак си ме дразни.

Мисля си, че нормалните в блога са повече. Ама понеже са нормални и си траят :)
Аз не си трая де.

Скачайте бе, баси говорещите мъртви - като видиш идиот - наритай го, че се самозабравя и ... току издаде стихосбирка с премиера :)))

Аз си мечтая всеки да бъде там, където му е мястото - ако го четат , да виси отгоре. Ама ако не - къш, птицо проклета :)))

цитирай
34. анонимен - Обещах да не коментирам, но не се стърпях
08.03.2012 08:37
Алекс, ожалихте ги тези нещастни безработни от Добрич. Как Стефан /Цефула/ виждате ли, и там бутнал хиперлинк към блога си. Вчера си говорихме, че истината е преди всичко, нали? Аз разбрах истината. Но защо пък да не покажа това:
• Блогът на trubadur :: Поезията като еякулация
trubadur.blog.bg/poezia/2012/03/.../poeziiata-kato-eiakulaciia.91626...
отпреди 18 часа – Сред толкова много поети и поетеси, запълващи сайтовете и стихосбирките, претендиращи, че са носители на красотата, ужасно малко осъзнават истинската същност на Поезията. Огромната част я възприемат като претенциозно охкане и ахкане и не виждат по-далече от носа си, ...
• Дирекция бюро по труда Добрич
bt313.dobrich.net/e107_plugins/.../newsfeed.php?... - Кеширана версия
Сред толкова много поети и поетеси, запълващи сайтовете и стихосбирките, претендиращи, че са носители на красотата, ужасно малко осъзнават истинската същност на Поезията. Огромната част я възприемат като претенциозно охкане и ахкане и не...

животът, вселената и всичко останало :: Литературна ли е ...
alexalexalex.blog.bg/.../literaturna-li-e-literaturata-v-blog-bg.916480...
отпреди 9 часа – То обикновено така става - имаш една идея, ама читателите те подкарват в друга посока и от добрата идея не остава нищо. И тук така ..

Дирекция бюро по труда Добрич
bt313.dobrich.net/e107_plugins/.../newsfeed.php?... - Кеширана версия
То обикновено така става - имаш една идея, ама читателите те подкарват в друга посока и от добрата идея не остава нищо. И тук така - мислех да
| Date published: Thu, 08 Mar 2012 08:01:05 +0200
Back to newsfeed list

Интересно, нали? :-))))
цитирай
35. pantaleev - Леле Алекс
08.03.2012 09:08
Катана няма да ти коментира в блога. Предлагам да обявим ден на национален траур. Горкият катана ще страда, загуби поредният виртуален приятел. Прави ми впечатление че май всичките му познати са от blog.bg. Самотен и нервен човечец.
цитирай
36. ezra - Нещо дискусията се е поизгубила и ...
08.03.2012 09:20
Нещо дискусията се е поизгубила и има само автоцитати.:)

п.п.Алекс, и жълтите вестници ги четат ама дали са литература?! Четат се и менютата в ресторанитите и има хораа, които четат само това.:)
цитирай
37. valsodar - :) В общи линии си напълно прав
08.03.2012 09:27
От мен навярно би се получил добър писател, ако не бях толкова запален читател.
А човек колкото повече чете - толкова по-добри произведения среща, които му доказват отново и отново, че да си добър писател не означава само да имаш талант, оригинална идея и хъс за писане, а още много, страшно много неща, които не се дават наготово, а се придобиват с цената на много труд, усърдие, желание и не на последно място - правилна самопреценка.

Лошото на блог-платформата е, че тя не позволява публикуването на обемни повествования, ако искаш да поддържаш обратна връзка с читателите си.
Няма как, колкото и интересна да е твоята "книга" да я подредиш във вид удобен за четене, чрез пускане на отделните и части в поредни постинги.

Може би, най-удобният формат за тази платформа е късият разказ, който би се побрал на лист с формат А4, максимум на два. Единствено това, което може да се покаже сбито и ясно би задържало вниманието дотам, че да се прочете докрай и да получиш някаква донякъде обективна читателска реакция за качествата му.

Тук идва и другият, не по-малък проблем - хората, които могат да ти помогнат с това, да подобриш качеството си на писане отсъстват почти напълно, с обоснованата си критика, за сметка на хейтърите, ласкателите и вечните коментиращи "блестящи" с реплики и интелект под постингите.

По тази и причина, тук не е много удачно да се публикуват творби, на които искаш да погледнеш през очите на читателите, с цел да им загладиш треските и ръбовете, да подобриш стила си и да опиташ нещо ново, което не си пробвал досега. За съжаление, свободията да се самоиздаваш в интернет откъсна писателите от техните критици и редактори, които биха им били единствено в полза, ако не за необоснованото им самочувствие, поне за стилът и качество на писане.
цитирай
38. aman - Пък аз бих определил цялото това ...
08.03.2012 09:34
Пък аз бих определил цялото това упражнение в трети пореден пост като сюжет от блоговата драма - "Как да застана на първа страница!". Подходът е успешен - очевидно е. При това подвеждайки и хора, които както мен, не участват в това упражнение, но се вълнуват и имат мнение и отношение към въпроси свързани с темата за литературата, писателството и изкуството като цяло.

Само дето - нъц. Авторът, да минем малко в ролята и ние на критици, е решил да "громи" своите колеги съавтори, че това дето пишат не е литература, не е поезия, не е писателство. Налага строга дефиниция за това какво е поезия, разбира се, какво е да си писател (пост 2) и днес какво е литература. "Поезия" за него е Бродски и както виждаме днес, всички, които не имат различно от това мнение имат поетичен хоризонт измерващ се с "Тигре тигре" и "Бял мерцедес" (цитирам).
Няма да се спирам върху доста постните и ограничени дефиниции заложени от автора и неговата догматичност, коментиращи като бекс например и не само достатъчно обяснихме какво е и поезия и писателство и литература, те не са това, което смята автора, но пък той си има право на мнение и това е факт.

Ще помогнем на автора, дали е възможно не зная с едно най-елементарно определение за това що е литература, има го и в уикито, щото ако участващите в един разговор нямат единен понятиен апарат, то разговор не може да има.
"Литература (на латински език litera, literatura) са (най-често) произведения от писмен вид, в които авторът разказва определен сюжет, история, която е измислена с цел развлечение, поука, или др. В сюжетът участват герои, които са действащи лица на историята. Като носители на литературен текст най-често се смятат книгите, но литературата може да присъства и в интернет, като цитати или като цели текстове публикувани в уеб пространството. Тя може да съществува и под формата на устни наративи."

цитирай
39. aman - Интересно, че някъде автора, мисля ...
08.03.2012 09:45
Интересно, че някъде автора, мисля беше казал, че научните текстове или научно популярните такива не били литература - има си термини и разделения за целта и има понятие научна литература, научно-популярна литература, художествена литература и т.н. И след като, надявам се, поне за коментиращите и интересуващите се от темата, а евентуално и за автора уточнихме езика, ще резюмирам накратко за него:
1. Поезията е вид литературно изкуство, чиято стойност се определя от субективното възприятие на четящите я. Т.е. велики поети има, но тяхното величиие се определя, както и при всяко изкуство, от консенсуса на мнозинството за стойността им и за непреходността им - второто е много важно, защото имаме достатъчно примери за "успешни" автори приживе, посмъртно и двете заедно. Това прави разликата между комерсиална и класическа литература и изкуство по принцип.
2. Писателството е професия, с него се занимават хора, които пишейки определен тип литература (вече разбрахме, надявам се че има жанрове) си вадят хляба. Констатацията, че в интернет и пространството на блог.бг, най-вече няма писатели е вярна дотолкова, доколкото публикуващите тук не правят пари от публикациите си (в мнозинството)
3. Стойността на дадено литературно произведение не се определя нито от мястото където е публикувано, нито от скоростта, с които един автор създава даден текст - има плодовити успешни автори има и такива които пишат 10 неща в живота си и стават класици - формула няма.

Дали форумната литература и създаденото от някой автор тук в български блог ще позволи на някой от тези автори да стане писател... Това даже не се определя от стойността на написаното - пазарът и начинът на издаване на художествена литература на нови български автори е такъв, че това е просто невъзможно.

Дали нещо има потенциал да стане бестселър или да донесе непреходна стойност, никой от тук пишещите към момента не знае. Въпрос на късмет и добър маркетинг е, не само на стойности или качества на написаното.
цитирай
40. alexalexalex - 38. aman
08.03.2012 09:46
от нямане на време - само една вметка сега

не бих се опрял на Уикито за определение за литература, ндам :)

ето какво казва по този повод Аристотел, човекът, който все пак е написал Поетиката. За мен това е определението :

"Явно е от казаното, че задачата на поета е не да говори за действително станали събития, но за такива, които биха могли да станат – и то възможни по вероятност или необходимост. Така щото историкът и поетът се различават не по това, че единият говори в стихове, а другият – в немерена реч. Защото би могло и съчиненията на Херодота да се сложат в стихове – и въпреки това те биха си останали точно такава история в стихове, каквато са и не в стихове. Съществената разлика се състои в това, че единият говори за действително станали събития, а другият – за такива, които биха могли да станат. Вследствие на това поезията съдържа повече философски и сериозен елемент, отколкото историята: понеже поезията изразява предимно общото, а историята – частното. Общо е това – кой да е човек да говори или върши едни или други неща по вероятност или необходимост: към това се стреми поезията, въпреки че дава имена на действуващите лица. А частно е например – извършеното от Алкивиад или случилото се с него."
цитирай
41. aman - По нашите ширини и в днешното ни с...
08.03.2012 09:56
По нашите ширини и в днешното ни съвремие още няма такъв човек, който да е успял и в двете - за съжаление. И последно - къде и на кой адрес ще получа камиона си с уиски? Не пия, но пък казано е и то пред много хора и не ми е било необходимо да чакам този автор, за да седна да прочета Бродски и да си изградя мнение за него. Ха, даже в по предната тема пуснах един великолепен превод на Есенски на един стих на Бродски, който смятам за доволно приличен, а превода за невероятен, но той странно защо не бе разпознат от автора, стават и такива неща.

В онази също тема имаше постнати и произведения на Вайон, Петьофи и т.н. бяха споменати имена на поети със стойност, която е непреходна и епохална. Даже дадох рецензия от друг автор, със сходна съдба и постижения като тези на Бродски, за да илюстрирам, именно субективността във възприятието на изкуството и в частност поезията и онези големи сблъсъци между големи автори, които пораждат движението в изкуството. Бих показал и още от доброто на и за Бродски, но нека си получа камиона уиски и да попитам реципрочно автора - ами вие любезни, нещо повече от 20-те сонета, чел ли сте или и от тях сте прочел един, но то си е достатъчно.

На финала, явно трябва да приемем, че като чуем за поезия трябва да разбираме Бродски и като чуем Бродски, трябва да разбираме поезия (за нечелите го - и двете не са верни). Да приемем, че дефиници и оценки за това кое е поезия, писателство и литература са единствено валидни, когато са дадени от автор, който очевидно не е писал поезия, не знае какво е писателство и трудно дефинира литература и едва ли има и нужната подготовка - методическа, интелектуална и професионална да прави литературна критика.

Това повече мяза на: "e болезнено влечение и пристрастяване към усилено и безплодно писане, към многословно и безполезно съчинителство. Графоманът се стреми към публикуване на своите произведения. Въпреки че нямат литературни способности, те се стремят (понякога успешно) да издадат своите художествени произведения, а графоманите непритежаващи научни знания, се стремят към публикуване на своите псевдонаучни трактати. Графомански прояви се наблюдават при наличие на психопатични и шизофренични състояния."

ПП, очевидно зная, какво е казал Аристотел, но дадох проста дефиниция и изрично го указах... А дори с това определение, което показва все пак някакви познания по темата, да кажем - говориш в поста за литература, а не за поезия. Поезията е частен случай на литература, все пак!
цитирай
42. ran - + + + 38-39. aman
08.03.2012 10:21
Най-после един човек възвърна нормалността. Благодаря, aman! :)

40. alexalexalex
Очевидно модерността точно тук се сблъсква с ценностните характеристики на античната поезия :))))
цитирай
43. becksss - Да, и аз се радвам, че нормалната ...
08.03.2012 10:53
Да, и аз се радвам, че нормалната дискусия се върна. Беше заприличало на кокошкарник в началото. И то - мъжки кокошкарник, което е по-зле.

Колега Алекс, казваш, че не вярваш на Уики-то, че може правилно да дефинира понятието "литература". Предполагам, сам осъзнаваш, че звучиш малко като екстремист. Каквато и да е Уики-то, тя не е писана от идиоти. А всъщност, не мога да си обясня нещо - защо толкова много усложняваш понятието "литература"? Имам чувството, че се опитваш възможно най-много да опетлаеш читателите си, да ги накараш да повярват, че писателството и поезията са, едва ли не, някакви извънземни понятия и само инопланетяни могат да се нарекат поети и писатели. Това изобщо не е така.
Ще ти кажа какво е нужно, за да направиш от една история нещо четаемо. Това е мое лично виждане за нещата и няма нищо общо с Уикипедии, древногръцки философи и т.н. Казвам това, понеже усещам тенденцията да се замервате с цитати от този и от онзи, а това не винаги е много удачно и приятно за останалите. Аз, например, изобщо не обичам един разговор да се води чрез цитати.
Както и да е.
Да се върна на въпроса.
Има хора, които могат да се изразяват с думи и съответно да ги пресъздават чрез писане и такива, които не умеят това. Край на част Първа. Точка. Конец.
Взимаш една щипка въображение, една щипка самоирония, една щипка умение за игра с думите, една щипка интересно хрумване (сюжет), разбъркваш всичко това до еднородна смес и накрая прибавяш сто щипки грамотност на написаното. Край на част Втора.
Пакетираш всичко това в приятна за окото опаковка и го пускаш на пазара. Край на част Трета.
Всички ония философствания са бошлаф работа.
Или го можеш, или - не.
Средно положение няма.
От тази гледна точка, в този сайт има доста кадърни хора, които не си изкарват прехраната с писане. Както ти бе споменал преди време, само Стивън Кинг май си дерибейства от това, което пише. :)))
Ще продължа в друг коментар по-нататък за това, какво е необходимо, за да се получи един добър разказ.
:))
цитирай
44. monaliza121 - СЪМ експерт...
08.03.2012 11:09
Признавам, че сте експерт. Запазили сте успешно "читалищното ниво" в трактатите си. Очаквам да направите и рецептивна критика в следващия си постинг, но първо слезте от амвона.
Дядо ми казваше "тези работи не стават така", но как точно стават, никога не обясни.
Сигурно не беше чел Бродски...:)))
цитирай
45. ferk - Заради такива като автора преди ...
08.03.2012 13:06
Заради такива като автора преди година деактивирах блога си и сега нямам желание да публикувам. Само чета и рядко коментирам.
Прегледах и предишните ти публикации. За какъв се мислиш? С какво право съдиш? Ти ли най-добре разбираш изкуството? От каква позиция казваш какво може и какво не може да се публикува? Не е ли въпрос на избор? Въобще говориш като преродения господ. Такъв ли си? Ако да, знам какви лекарства да ти препоръчам. Не е лично срещу теб. Всеки, който иска да наставлява без да са му искали мнението, рискува да стане смешен.
Напиши нещо за да покажеш как е. Стига да можеш. Ако не, значи не знаеш как се прави, съответно не би трябвало да даваш съвети. Толкова е просто.
цитирай
46. lubara - Поздрави, alex!
08.03.2012 13:19
Колко много думи, хвърлени на вятъра. Коментарии, до осемдесет...
Оскар Уайлд е казал, че изкуството е напълно безполезно.
Аз бих казал, този разговор кое е литература и кое не, е още по-безполезен.
Който иска да пише, който иска да чете, който иска нито да пише, нито да чете.
Само знам, че хората от блога ми повярваха преди да издам единствената си книга преди две години, че си я и купиха даже. Някъде около тридесет човека, които никога не ще забравя.
цитирай
47. babaelenica - Смешно и жалко...
08.03.2012 13:30
Май всички забравят, че това НЕ Е литературен сайт.
Какво си мерите пишките тогава?
Кой бил значим, кой бил бездарен…
Никой не може да надскочи своето ниво на некомпетентност.
Да пишат така, както могат.
Друго, друго е в основата на конфликтите.
ЛИПСАТА НА РАЗБИРАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА РАЗЛИЧНИТЕ.
Ако исках да се изразя с клише – бих казала "Всеки човек е една малка галактика".
Вместо да се опитаме да разберем тези галактики, ние започваме да хулим и обиждаме не творчеството, а личностно човека.
Това е най-противното явление в този сайт.
Има безкрайни примери, които аз няма да цитирам, поради жълтото и кафявото, с които са опаковани.
Образувани са групички, където едни блогъри недолюбват други само по презумпция. Ако някой някога се изкаже неласкаво, веднага е поставен в черен списък и се започва с троленето по него.
Хубавото е, че напоследък влизам по-рядко в сайта и така се предпазвам от негативни емоции.
Всичко е суета, повярвайте ми, всичко е суета!
Желанието да бъдеш видян, забелязан, оценен положително.
Да застанеш най-отпред и да изпиташ онова гъделичкане, ето на, популярен съм.
В тази връзка да взема да напиша един наръчник на блогъра, та белким мирясате най-после.
:)))
Имам огромни забележки към коментарите в сайта изобщо. Всеки да говори за себе си. Аз например не облизвам авторите, пиша и критични коментари, и какво забелязвам? Веднага следва отдръпване, някаквъв глух ропот, защото не съм употребила "прекрасност" или "чудесност". Но зная - не мога да очаквам друго. Изразеното мнение, ако не е положително, носи негативи за коментиращия.
Ето, даже възникна спор що е то литература. Да му се не види, смятах, че поне понятията са установени и са валидни за всички. Да, ама не! :)))
А ти, алекс, сега си яхнал вълната. Чак няколко поредни постинга пускаш. И се прелива от пусто в празно… чак до зори.
Нали не се надяваш, че нещо ще се промени?
цитирай
48. apostapostoloff - Литературна е!
08.03.2012 13:40
Ама на баба ми хурката!
цитирай
49. blackpredator - Всичко е толкова относително.
08.03.2012 13:41
Тук блога е като реликт на Чудомировото село.
Например, аз харесвам Полигор, повече от Бродски, но не харесвам Полигорей.
Други харесват Лъжлив Стефо и Катана Сенегалеца...:)

Та като в "наше село", читалищни астрономи, ала Валсо и Алекс, все ще са неразбрани, с Хъбъловите им наблюдения...
цитирай
50. sekir4o - Поредния напомпан пост.
08.03.2012 14:14
Друг със седемстотин прочита е напомпан, а Алекс със седемстотин е много четен Сигурно е така :))
цитирай
51. duhla - Кой си ти, другарю alexalexalex?????
08.03.2012 14:55
Кой те е упълномощил да всяваш суматоха в блога с единствено и само своето си недоразвито мнение?!!! Колко стихотворения си публикувал? Колко разказа? Колко ти е голЕЕЕЕм литературния запас?! Покажи го де!
Тук в блог бе ге има поне 20 - тина поети и поетеси с неопровержим талант, няма да ги изброявам, за да не ти давам готов отговор на това - що е литература! Също толкова пишещи проза с оригинални хрумвания, сюжети и в пъти над добрата грамотност!!!
Но ти, кой си?! И защо те четем ние, тук обитаващите?! За да трупаш "славицата си" на наш гръб и вРЗЪЗ нашата досада от присъствието ти!!
Няма да те четем - и ти спираш да съществуваш, това поне нали ти е известно, другарю партиен секретар?! Призовавам ви, блогъри, не пишете и ред към този профанизиран лумпен и го оставете да си виси на двата косъма евтина популярност. ТОЧКА!
цитирай
52. trubadur - Амбърите яко са мобилизирали ма...
08.03.2012 16:44
Амбърите яко са мобилизирали масите да громят врага, смях в залата. Само че като подбудител със своя постинг на поредицата за литература на Алекс аз го поздравявам за нея, макар и да ме слага сред читалищните дейци. Не съм съгласен с много от тезите му и се обосновах в предишните постинги, но тук не става дума за литературни въпроси по принцип, а за литературата, с извинение, в сайта. Прав е на 200 процента, че това не е литература - дненият бълвоч от "стихове" за 8 март, един от които стърчи на първа въпреки ужасяващата си некадърност потвърждава тезата на автора.Чудесни са анализите на аман, но нека запитам и него, и всички - някой потинг на Амбър постигам ли е такъв отзвук? Неграмотните разкази с извинение, на един Амбър с 1 коментар, ужасяващия фотоонанизъм на друг Амбър с 50 облизвания вместо коментари...могат ли да се сравнят с тези постинги?...Хайде да разберете ясно тезата -Амбърите начело с подскачащия им адвокат, който замърсяваше постингите с кретенския си лай по всички, които не са от сектата му, са вредни и излишни за сайта, а САМО постинги като този, които напъват мозъка и те карат да спориш, имат смисъл. Такаче ползата им е неоценима, амбъроподобни критикари.
цитирай
53. vmir - 48. apostapostoloff - Литературна е!
08.03.2012 17:16
apostapostoloff написа:
Ама на баба ми хурката!


Ако можеше да не е литературна нито дървото щеше да дървено, нито икономиката - икономична, от което изобщо не следва, че дървото е дървено нито, че икономиката е икономична нито, че литературата е литературна, нито нощта - нощна. Просто изразът е шизофреничен, на времето шизофреник ми напрафи следното пожелание за Любовта: "Влюбени във нея - той и тя". Това надхвърли границите на рационалните ми способности...
цитирай
54. sekir4o - Браво!
08.03.2012 17:24
trubadur написа:
Амбърите яко са мобилизирали масите да громят врага, смях в залата. Само че като подбудител със своя постинг на поредицата за литература на Алекс аз го поздравявам за нея, макар и да ме слага сред читалищните дейци. Не съм съгласен с много от тезите му и се обосновах в предишните постинги, но тук не става дума за литературни въпроси по принцип, а за литературата, с извинение, в сайта. Прав е на 200 процента, че това не е литература - дненият бълвоч от "стихове" за 8 март, един от които стърчи на първа въпреки ужасяващата си некадърност потвърждава тезата на автора.Чудесни са анализите на аман, но нека запитам и него, и всички - някой потинг на Амбър постигам ли е такъв отзвук? Неграмотните разкази с извинение, на един Амбър с 1 коментар, ужасяващия фотоонанизъм на друг Амбър с 50 облизвания вместо коментари...могат ли да се сравнят с тези постинги?...Хайде да разберете ясно тезата -Амбърите начело с подскачащия им адвокат, който замърсяваше постингите с кретенския си лай по всички, които не са от сектата му, са вредни и излишни за сайта, а САМО постинги като този, които напъват мозъка и те карат да спориш, имат смисъл. Такаче ползата им е неоценима, амбъроподобни критикари.

Напълно ново изказване от теб. Никога преди не си го казвал.
цитирай
55. becksss - Алекс,
08.03.2012 17:28
мисля, че донякъде хората са прави. Или самият ти не си много наясно какво се опитваш да кажеш, или поредицата ти от постинги по темата са чисто предизвикателство към населението. :)) Във второто, разбира се, няма нищо лошо - както виждаш, получава се интересна дискусия, има си сблъсък на мнения и, въпреки че с Трубадура понякога сме си разменяли доста остри реплики, аз съм съгласен с него.
Преди повече от година се връщахме от Пловдив с жена ми и на магистралата до Стара Загора тя караше колата. В един момент на мен ми хрумна следното шантаво нещо. Замислих се колко безпомощен е човекът, който се вози в кола, управлявана от друг. Просто животът и здравето ти зависят изцяло от умението на шофьора. В последствие дообработих и дообмислих идеята и, в резултат, на бял свят се пръкна първият разказ, който публикувах тук - "Магистрала".
Никога не съм твърдял, че самият аз съм писател - просто заниманието ми е съвсем различно, но мисля, че се получи добре. Написах го за около час и нещо една вечер - т.е., съвсем спонтанно. А, както вече казах, за мен спонтанността в изкуството (каквото и да е то) е много важен компонент.
Та, молбата ми е - прочети "Магистрала" и ми кажи това какво е? Литература ли е или... нещо друго? Наистина искам да знам.
Ето и линк към баннатия ми блог (така и не разбрах защо съм баннат и докога, но това е една друга история).

http://becksss.blog.bg/drugi/2011/04/02/magistrala.721366
цитирай
56. aman - Към 52, благодаря за въпроса. . . Ще ...
08.03.2012 18:10
Към 52, благодаря за въпроса... Ще си призная нещо, може и смешен да изляза, ама не зная кой е амбър и какви отзвуци е предизвиквал..... или не и по каква причина.
Видях един пост на автора тук от преди два дни с интересно заглавие, теза и коментари и понеже темата ми е интересна и имам мнение - включих се, това е принципа, по който участвам във блоговия живот, така да се каже, а не съм от особено редовните и активни участници все пак, за да познавам спецификата на местната флора и фауна, вражди, драми и т.н.

В литературата, както във всяко изкуство, независимо от неговото позициониране и изразност има едно много важно нещо - особено в демократичното време, в което живеем - имам правото сам да реша какво да чета, какво да не чета, на какво да обръщам внимание, кое да оставям безмълвно, къде да си изразя мнението и как и докога и т.н. В поведението си и в живота и в блога гледам да спазвам и да следя да не нарушават това ми право.

Това, че някой ми натрапва някой филм, сериал, автор, художник, скулпур, група, музикант и т.н. и кресливо и догматично ми крещи, че той е велик или обратното, че не става за нищо, по никакъв начин не може да ме накара да споделя това мнение или да стана "фен" без лично да съм изпитал това усещане.

Пренесено към блога.... това, че някой стои на първа - щот явно това е драмата - или е номер едно в някаква си класация, не го прави нито класик, нито качествен и добър априори, тъй че изборът ми дали за мен това на първа или някъде е литература или изкуство е индивидуален и мой, но на никого не го натрапвам и никъде няма да ме видите да пиша "критики", да ругая, да клеймя или да омаловажавам нечие усилие в тази посока. Явно това не е моята литература, за някой друг може и да е класика и единствена и неповторима. Стига да не ми я тикат насила в лицето, голям праз, аз съм пас - някои се кефят на Бродски, други на "Бял мерцедес", трети на Шилер, четвърти на нито един от изброените - свят широк хора разни - важно е уважението!
цитирай
57. valsodar - Та, молбата ми е - прочети &quo...
08.03.2012 18:47
becksss написа:

Та, молбата ми е - прочети "Магистрала" и ми кажи това какво е? Литература ли е или... нещо друго? Наистина искам да знам.


"Магистрала" е един много добре написан разказ.
Предполагам, че би могъл да го подобриш още, ако имаш намерение да го разкажеш отново, но си напипал начина, по който да хванеш читателят за гърлото, а това не се отдава на всеки един. Браво!
цитирай
58. lubara - Към 55. becksss
08.03.2012 18:57
И аз съм съгласен с Радо. Например не е нужно да се визира толкова често скоростта, сякаш разделя написаното на различни глави. И малко неправдоподобно е такава "мутра" да си няма собствен шофьор, щом вечерта около него е била тумбата му от верен слугинаж... С две думи, да се изчистят ненужните детайли.
Ето, започнах и акъл да давам.
А по въпроса с популярността, никога не съм търсил читатели. Искам ги, но те сами са ме намирали.
цитирай
59. alexalexalex - ндам, ще се наложи да обясня пак
08.03.2012 18:58
в следващ постинг по темата.
цитирай
60. becksss - lubara
09.03.2012 12:42
Струва ми се, че изпадаш в подробности. :))) Както споменах, това е разказ, написан съвсем инстинктивно.
Айде, със здраве!
цитирай
61. lila - ум - царува, ум - робува, ум - патки ...
09.03.2012 13:40
ум - царува, ум - робува, ум - патки пасе.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: alexalexalex
Категория: Тя и той
Прочетен: 2430121
Постинги: 520
Коментари: 8560
Гласове: 3924
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930